четвер, 8 грудня 2022 р.

Тінейджер і закон


   " Усі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності і правах."

  Загальна Декларація прав людини

 



 Дорогі  юні читачі, члени клубу «Stylish generation»! 10 грудня в Україні відзначається   День права. Саме у цей день Генеральною Асамблеєю ООН було прийнято у 1948 році Загальну декларацію прав людини.  З  метою розширення ваших знань про права та обов’язки пропонуємо вам правове онлайн сафарі «Тінейджер і закон»

Ви матимете змогу коротко дізнатися важливу інформацію про свої

 права та обов'язки та перевірити набуті знання на практиці.

     Кожен з нас – частинка суспільства. Людина від народження наділена правами, а з часом, у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку, набуває здатності - мати обов’язки й нести відповідальність за свої дії. Всі люди різні. У кожної людини свій неповторний характер, звички, потреби, переконання. Тому потрібні чіткі і зрозумілі правила, обов’язкові для всіх громадян держави. Кожен із нас завжди пов'язаний з іншими людьми: друзями, знайомими. Саме тому ми мусимо зважати на тих, хто нас оточує.

В основі концепції прав людини лежать дві основні цінності. Перша — це людська гідність, а друга — рівність. То що ж таке права?

 - Права людини – це певним чином внормована її свобода.

Права людини – це певні її потреби чи інтереси.

Права людини – це її вимоги про надання певних благ.

Права людини можна розуміти як щось, що визначає базові норми, необхідні для того, щоб жити з почуттям гідності. Вони включають в себе такі складові:

1. Свободу.

2. Повагу до інших.

3Толерантність.

4. Справедливість.

5. Відповідальність.

                                              Права бувають:

Особисті (громадянські) права й свободи включають право на життя, на повагу до гідності, свободу й недоторканність, свободу думки та віросповідання тощо.

Політичні права й свободи — це забезпечена законом можливість участі в суспільно-політичному житті держави.

Економічні права, до яких належать право на працю, право на вільний вибір професії, право на приватну власність тощо.

Соціальні права, до яких належить право на достатній життєвий рівень, право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування тощо.

Екологічні права пов’язані з охороною, використанням і відтворенням природних ресурсів.

Культурні права гарантують духовний розвиток кожної особи, допомагають їй стати учасником культурного процесу.

Від народження всі люди мають певні права, які гарантовані і захищаються державою. Їх потрібно знати й реалізовувати. Але важливо запам’ятати: поводитись слід так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини. Запам’ятайте! Незнання закону не звільняє від відповідальності за вчинки, дії або бездіяльність!

Права дітей згідно Конвенції ООН:

- Дитиною є «кожна людська істота до досягнення 18-річного віку».

- Кожна дитина має невід’ємне право на життя.

- Дитина має право на ім’я і набуття громадянства.

- Дитина має право не розлучатися з батьками.

- Дитина має право вільно висловлювати свої думки.

- Батьки несуть відповідальність за виховання і розвиток дитини.

- Дитина має право користуватися благами соціального забезпечення.

- Дитина має право на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального і соціального розвитку.

- Жодна дитина не може бути скривджена

- Дитина має право на освіту..

- Дитина має право на відпочинок і дозвілля.

Пропонуємо вам закріпити знання на практиці:

1. Вправа «Народна мудрість».

Пригадайте прислів’я, які мають відношення до сьогоднішньої теми.

Очікувані відповіді:

«Якого ставлення бажаєш до себе – так стався і до інших»,

 «Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько»,

«Людина – коваль свого щастя»,

 «Життя прожити – не поле перейти»,

«Людина без права, як риба без води».

Якщо ви пригадали такі фразеологізми, то ви маєте рацію. Ці вислови не потребують доказів, оскільки перевірені віками.

2. Мозковий штурм «Що таке права людини?», «Що таке обов’язки?»

Спробуйте відповісти на питання, що таке «права людини», і що таке «обов’язки». Перевірте відповіді.

Права людини – це можливості людини мати певні матеріальні, культурні і духовні блага, необхідні їй для нормального життя та розвитку.

Обов’язки це сукупність моральних зобов'язань людини перед іншими.

Не забудь про свої обов'язки:

1. Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.

2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. 

3. Бути толерантним до  людей. Поважати їх і допомагати їм.

4. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим.

5. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання.

6. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону.

7. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби.

8. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету.

9. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.

10. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. 

3. Вправа «Я хочу – я можу».

Пропонуємо вам скласти список своїх бажань і можливостей. Візьміть аркуш паперу, розділіть його на 2 частини, на одній запишіть свої бажання, а на іншій – можливості. Подумайте над питанням: «Чи всі бажання можна виконати, і що необхідно щоб їх здійснити?», «Чи можуть виконувані вами дії для досягнення мети зіпсувати життя іншим людям, спричинити за собою нанесення якої - небудь шкоди?».

   Лише поважаючи права інших людей, можна відчути повне задоволення від своїх дій, а порушивши їх, вона навпаки буде мати неприємності із законом.

4. Дискусія «Що важливіше: права чи обов’язки?»

Дайте відповідь на запитання «Як ви вважаєте, що важливіше: права чи обов’язки?».

Права людини не є абсолютними і безмежними. Межею реалізації особою власних прав і свобод є права і свободи інших осіб. Кожна людина має не тільки певні права, а й обов'язки, одне без другого просто неможливе. 

5. Створення колажу.

Ми мали можливість ознайомитися з нормативними документами, в яких закріплені права людини та визначені обов’язки, тому пропоную вам створити колаж «Я та мої права».

Із запропонованого матеріалу (картинки, журнали, газети, ватман, кольорові олівці, маркери, ножиці, клей) вам потрібно створити колаж "Я та мої права". Запам’ятайте магічну формулу та користуйтеся нею в повсякденному житті: «У мене є права. Я знаю свої права. Я вмію ними користуватися. Я поважаю права інших».

6. Визнач, які права порушені.

1.  Марія, 16 – річна учениця, вирішила під час канікул попрацювати і звернулася з проханням про працевлаштування до директора пошти, знаючи про наявність вільного місця листоноші. Директор їй відмовив.

2. Олегу було відмовлено у прийомі документів до 10 класу через його національність.

3. Батько 9 – річного Сергія покинув сім'ю й ніякої матеріальної допомоги не надає. Мати Сергія ніде не працює, вона жебракує в метрополітені й примушує сина стояти поруч.

5. Іван заробляє на життя квартирними крадіжками. Цьому «мистецтву» він навчає свого 10 – річного сина. За найменший непослух він зачиняє сина у підвалі та не дає йому їсти.

7. Казкова правова вікторина

На прикладі героїв відомих вам казок спробуйте роз'яснити статті Конвенції про права дитини.

Яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя?

Ситуація 1

Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.

(Право дитини на відпочинок і розваги.)

Ситуація 2

За часів письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не завжди схвалювалась. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?

(Так, право на свободу вибору та свободу мирних зібрань.)

Ситуація З

Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?

(Право на приватне життя, недоторканність житла.)

8. Гра «Перевір отримані знання».

1. Здатність особи своїми діями здійснювати права та обов’язки (Дієздатність)

2. Гімназія, школа – юридична чи фізична особа? (Юридична).

3. Адміністративне правопорушення – проступок чи злочин? (Проступок).

4. Соціальні відносини, що регулюються нормами права. (Правовідносини).

5. Здатність особи, групи людей, держави нав’язувати свою волю іншим

людям. (Влада)

6. У разі завдання матеріальних збитків настає відповідальність (Матеріальна).

7. Кожна людина від народження є фізичною чи юридичною особою (Фізичною)

8. Особливо небезпечний вид правопорушення? (Злочин)

9. Як називається основний міжнародний документ про права дитини?

(Конвенція про права дитини)

10. Як називаються особи, яким не виповнилося 18 років? (Неповнолітні або діти)

Шановні читачі! 

Якщо вас зацікавила інформація з теми права, запрошуємо відвідати бібліотеку-філію №5 й обрати книги для читання!

 Завжди чекаємо на вас!

                                   

  

Немає коментарів:

Дописати коментар